ب مثل بسیجی

بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی

ب مثل بسیجی

بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی

مادر


اللهُمَ صلِ علی فاطمةَ وَ أَبیِها وَ بَعلِها وَ بَنیها وَ السِّرِّ المُستَدَعِ فیها بِعَدَدِ ما أحَاطَ بِهِ عِلمُک



هر سال منم عبد عطایت مادر

خوشبخت شدم ذیل دعایت مادر

نوروز که قابلی ندارد بی بی

صد عید ، الهی به فدایت مادر


***

ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها تسلیت باد.

دوستی و خدمت بی‌منّت


دوستی و خدمت بی‌منّت 


شرح حدیثی از حضرت امام جعفرصادق علیه‌السلام توسط حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در جلسه درس خارج فقه ِ سی‌ام آذرماه 89 (پانزدهم محرم‌الحرام 1432)


  1. «‫عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ سَمِعْتُهُ یَقُولُ الْمُؤْمِنُونَ خَدَمٌ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ قُیل وَ کَیْفَ یَکُونُونَ خَدَماً بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ قَالَ یُفِیدُ بَعْضُهُمْ بَعْضاً...»
    کافى، ج 2، ص 167

    فى الکافى، عن الصّادق (علیه‌السّلام): «المؤمنون خدم بعضهم لبعض»؛
  2. حضرت امام صادق علیه‌السلام فرمودند: مؤمنین، خدمتگاران یکدیگرند. خدم، جمع خادم است؛ یعنى خدمتگاران. در فارسى، ما براى کلمه‌ى خدم میگوئیم خدمتگار؛ که محترمانه‌اش کلمه‌ى «خدمتگار» است، و غیرمحترمانه‌اش کلمه‌ى «نوکر» است، نه خدمتگزار. تعبیر خدمتگزار، یک تعبیر دیگرى است و در فارسى یک معناى عرفىِ دیگرى دارد، که متفاوت است با معناى خدمتگار. خدم، جمع خادم است. خادم به همان معناى خدمتگار است. میگوید: مؤمنین خدمتگارهاى همدیگرند. [خب مستمعین]، تعجب کردند: چطور؟ همه خدمتگار همدیگر هستند؟ یا به تعبیر عرفى‌تر، همه نوکر همند؟ «قیل و کیف یکونون خدما بعضهم لبعض»؛ چه جور میشود که بعضى، بعضى دیگر را خدمتگار باشند؟ یعنى مثلاً بروند خانه‌هاى همدیگر، خدمتگارى کنند؟ فرمود: «یفید بعضهم بعضا»؛ [یعنی] به هم فایده برسانند. پس فایده رساندن مؤمنین به یکدیگر، خدمتگارى به آنهاست؛ [و در آن] منّتى وجود ندارد؛ نکته این است.

    اگر چنانچه ما به هم خدمتى کردیم و به یکدیگر فایده‌اى رساندیم، چه در عرضِ هم باشیم - مثل ما مردم معمولى کوچه و بازار که به حسب شأن اجتماعى، در عرض یکدیگر قرار داریم - چه آن کسى که به حسب موقعیت اجتماعى، شأن بالاترى دارد؛ مثلاً رئیس یک تشکیلاتى است، دیگر نباید سر یکدیگر منّتى داشته باشیم. به نظر ما نکته‌ى این حدیث، تنها این نیست که افراد باید به هم نفع برسانند؛ بلکه این هم هست که این نفع رساندن موجب منّت نباشد، تا این خدمتى را که میکنند، با منّت گذاشتن باطل نکنند.

سهم ایران از کیک قدرت در منطقه

دیپلماسی ایرانی:

چانه زنی های تهران تا کجا جواب می دهد؟ 

سهم ایران از کیک قدرت در منطقه




منطقه در حال تغییر است. بهتر است بگوییم معادلات بین المللی در حال تغییر هستند. دنیایی جدید در حال شکل گرفتن است که احتمالا ابرقدرت ها و قدرت های نوظهور تازه ای را به روی خود خواهد دید. استراتژی امریکا نیز به روشنی و علنا اعلام شده است؛ تمرکز بر آسیای دور و واگذاری دیگر نقاط مورد نزاع در جهان به قدرت های منطقه ای.

بیاییم کمی مصداقی به امور نگاه کنیم، آفریقا به اروپایی ها واگذار شده است. در جریان حمله به مالی و مبارزه با القاعده فرانسوی ها پیش قدم شدند و به مبارزه برخواستند و در این میان قطری ها نیز محک خوردند که البته در آخر بازنده از کار در آمدند. در جریان لیبی پرونده در اختیار انگلیسی ها و فرانسوی ها قرار گرفت و امریکایی ها فقط نقش پشتیبان را ایفا کردند. در خاورمیانه، امریکایی ها برای خروج روان، بدون خونریزی و بدون این که عراق دچار جنگ داخلی شود با ایرانی ها کنار آمدند و عملا عرصه را به سود ایران رها کردند. ضرب المثلی نزد عراقی ها دهان به دهان می چرخد که می گویند امریکایی ها غیر مستقیم به ایرانی ها گفتند، "روی زمین برای شما زیر زمین برای ما."

ادامه مطلب ...

نگاهی به ساختار شورای عالی امنیت ملی و نمایندگان رهبری در این شورا


شورای عالی امنیت ملی در گذر زمان


همزمان با برگزاری انتخابات یازدهم ریاست جمهوری که به پیروزی حسن روحانی یکی از دو نماینده رهبر معظم انقلاب در شورای عالی امنیت ملی انجامید همواره یکی از گمانه زنی ها در این حوزه در خصوص جانشین وی و همچنین دبیر شورای عالی امنیت ملی بود که با توجه به اثر و نقشی که این شورا در سالهای اخیر و به ویژه در پرونده هسته ای ایران داشته مورد توجه رسانه ها و فعالان سیاسی قرار داشت تا اینکه هفته گذشته ضمن اعلام انتخاب علی شمخانی به عنوان دبیر شورا ، حکم انتصاب وی به عنوان نماینده مقام معظم رهبری نیز صادر شد تا شورای عالی امنیت ملی ترکیب کامل خود را در دولت جدید به دست آورد.شورای عالی امنیت ملی در 24سال عمر خود تاکنون فراز و نشیب‌های زیادی داشته که با توجه به انتصابات روزهای اخیر ، در گزارش زیر به بررسی تغییرات نمایندگان رهبری در این شورا می پردازیم.


ادامه مطلب ...

حدیث دل

امام باقر (علیه السلام)
ما مِن شى‏ءٍ أفسَدَ للقَلبِ مِن خَطیئةٍ إنَّ القَلبَ لَیُواقِعُ الخَطیئةَ، 
 فما تَزالُ بهِ حتّى‏ تَغِلِبَ علَیهِ فَیَصیرَ أعلاهُ أسفَلَهُ.
 
  برای دل چیزی تباه کننده‏ تر از گناه نیست؛ 
 زیرا دل، مرتکب گناه می‏شود و بر اثر مداومت بر آن، گناه بر وی چیره می‏گردد و نگونسارش می‏کند.  
 میزان الحکمه: ۱۷۰۱۵.

7 واقعیت مهم در نگاهی کلان به اوضاع کشور

فرمایشات مهم رهبر معظم انقلاب در دیدار مسئولان و کارگزاران نظام:

 

رهبر انقلاب در نگاهی کلان به اوضاع کشور 7 واقعیت را مورد توجه قرار دادند.

 

«موقعیت جغرافیایی ممتاز»،  «تاریخ پرافتخار و تمدن کهن و ریشه دار»،  «ثروتها و ذخائر طبیعی و استعداد برجسته انسانی» سه واقعیت نخستینی بودند که رهبر انقلاب به آنها اشاره کردند.

حضرت آیت الله خامنه ای در تشریح واقعیت چهارم افزودند: ایران در دو سه قرن اخیر از ناحیه  «استبداد و دیکتاتوری داخلی» و «نفوذ و تهاجم فرهنگی و سیاسی خارجی» ،  ضربه های سختی خورده است که در هر گونه تحلیل کلان شرایط، باید مورد توجه قرار گیرد.

ایشان از بیداری ملی و عمومی در سه مقطع مشروطیت – نهضت ملی شدن نفت و انقلاب اسلامی به عنوان واقعیتی دیگر نام بردند و خاطرنشان کردند:

 قیام ملی در مشروطیت و نهضت ملی شکست خورد اما پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل جمهوری اسلامی پاسخ قاطعی بود به ضرباتی که ایران از ناحیه تهاجم بیگانه دریافت کرده بود.

حضرت آیت الله خامنه ای تجربه حرکت پیروزمندانه در عرصه های مختلف سیاسی – اقتصادی، علمی و فرهنگی را ششمین واقعیتی برشمردند که باید در نگاه کلان به کشور، مد نظر قرار گیرد.

ایشان افزودند: پیشرفت اعجاب برانگیز علمی – تأثیرگذاری غیرقابل انکار در مسائل مهم منطقه ای و بالتبع در مسائل جهانی – پیشرفتهای شگفت انگیز در سازندگی و چرخش کلان و 180 درجه ای فرهنگی نسبت به دوران طاغوت از جمله نشانه های حرکت پیروزمندانه 30 سال اخیر است.

رهبر انقلاب مردم سالاری دینی و مردم سالاری سالم را از بزرگترین موفقیتهای سیاست داخلی برشمردند و افزودند: دست بدست شدن سالم و واقعی قدرت اجرایی و تقنینی آن هم بدون خدعه ها و شگردهای رایج در غرب، مدل جدید و ارزشمندی است که ملت ایران و نظام اسلامی به دنیا عرضه کرده است.ایشان در زمینه پیشرفتهای داخلی به آینده پر امید و نسل جوان پرنشاط کشور اشاره کردند و در حاشیه این مسئله افزودند: موضوع تحدید نسل، خطر بزرگی است که به گفته متخصصان و کارشناسان، ایران را دچار پیری عمومی و مشکلات فراوان می کند و باید جلوی آن را بگیریم.

رهبر انقلاب در همین زمینه خواستار توجه بیشتر نمایندگان مجلس به تقویت طرحی شدند که در زمینه تحدید نسل در مجلس در دست بررسی است.

آخرین واقعیتی که حضرت آیت الله خامنه ای در نگاه کلان خود به کشور مطرح کردند جبهه عریض و طویل دشمنان و معاندان جمهوری اسلامی
  بود.

ایشان خاطرنشان کردند: ارتجاع، استکبار، برخی سردمداران غربی و برخی مسئولان ضعیف دولتهای منطقه ای، در مقابل ملت ایران، جبهه گسترده ای ایجاد کرده اند که تاکنون در مقابل هیچ کشوری ایجاد نشده است.

رهبر انقلاب اسلامی سپس هفت واقعیت بیان شده را، مشخص کننده راه آینده برشمردند و تأکید کردند: واقعیات یاد شده نشان می دهد که دهه کنونی می تواند واقعاً به دهه پیشرفت و عدالت تبدیل شود که در این زمینه ابتکارات و فعالیتهای مسئولان و مدیران، فرصت و نعمتی الهی بشمار می رود.

ایشان در نوعی جمع بندی خاطرنشان کردند: برای استمرار پیشرفت و ادامه حرکت به سمت اهداف آرمانی، باید با تکیه بر صبر و توکل و ایستادگی در مقابل جبهه دشمنان، ساخت قدرت ملی و درونی را استحکام ببخشیم. 

 

( بخش هایی از سخنان امام خامنه ای در تاریخ 30 تیر 1392 )

خطبه پیامبر خدا صلی الله علیه و آله در فضیلت ماه خدا

از حضرت علی(ع) روایت شده است که روزی پیامبر خدا(ص) در آغاز ماه رمضان برای ما خطبه خواندند و فرمودند:  

«ای مردم! همانا ماه خدا، همراه با برکت و رحمت و آمرزش، به شما روی آورده است؛ماهی که نزد خدا برترین ماه هاست و روزهایش برترین روزها، شب هایش برترین شب ها و ساعاتش برترین ساعات است. 


 مبادا در ماه رمضان از آمرزش الهی محروم شوید 

 

ماهی است که در آن به میهمانی خدا دعوت شده اید و از شایستگان کرامت الهی قرار داده شده اید. نفس هایتان در آن، تسبیح است. خوابتان در آن، عبادت، عملتان در آن، پذیرفته و دعایتان در آن، مورد اجابت است. پس با نیت های راست و دل های پاک، از پروردگارتان بخواهید تا برای روزه داری آن و تلاوت کتاب خویش، توفیقتان دهد؛ چرا که بدبخت، کسی است که در این ماه بزرگ، از آمرزش الهی محروم بماند. 

 

اخلاق روزه داری 

 

با گرسنگی و تشنگی خود در این ماه، گرسنگی و تشنگی روز قیامت را یاد کنید؛ به نیازمندان و بینوایانتان صدقه بدهید؛ به بزرگان خود احترام و بر کوچک هایتان ترحم و به بستگانتان نیکی کنید؛ زبانتان را نگه دارید؛ چشم هایتان را از آن چه نگاه به آن حلال نیست، بپوشانید؛ گوش هایتان را از آن چه شنیدنش حلال نیست،فرو بندید؛ به یتیمان مردم، محبت کنید تا بر یتیمان شما محبت ورزند؛ از گناهانتان به پیشگاه خداوند توبه کنید؛ در هنگام نمازها، دستانتان را بر آستان او به دعا بلند کنید، که آن هنگام (وقت نماز)، برترین ساعت هاست و خداوند با نظر رحمت به بندگانش می نگرد و هر گاه با او مناجات کنند، پاسخشان می دهد و چون او را صدا بزنند، جوابشان می گوید و چون او را بخوانند، اجابتشان می کند. 

 

جان هایتان در گرو اعمالتان است 

 

ای مردم! جان های شما در گرو کارهای شماست، پس با آمرزش خواهی خود، آن ها را آزاد کنید و پشت های شما از بار گناهانتان سنگین است، پس با طول دادن سجده های خود، آن ها را سبک کنید و بدانید که خداوند-که یادش والاست- به عزت خود، سوگند خورده است که نمازگزاران و سجده کنندگان را عذاب نمی کند و در روزی که مردم در پیشگاه پروردگار جهانیان[برای حساب] می ایستند، آنان را با آتش، هراسان نمی کند. 

 

سفارش پیامبر اکرم(ص) به افطاری دادن 

 

ای مردم! هر که از شما در این ماه، روزه داری را افطار دهد، پاداش او برای آن، نزد خدا، آزاد کردن یک برده و آمرزش گناهان گذشته اوست. پس گفتند: ای پیامبر خدا! همه ما توانایی این کار را نداریم. پیامبر(ص) فرمودند:« خود را از آتش نگه دارید، هر چند با یک دانه خرما، خود را از آتش نگه دارید، هر چند با یک جرعه آب. 

 

هر کس می خواهد به کمال برسد... 

 

ای مردم! هر کس اخلاقش را در این ماه، نیکو کند، برای او وسیله عبور از صراط خواهد بود، در آن روز که گام ها بر صراط می لغزد و هر کس در این ماه بر بردگان خود آسان بگیرد، خداوند حساب او را سبک خواهد گرفت و هر کس در این ماه، شر خود را [از دیگران] باز دارد، خداوند در روز دیدارش، غضب خویش را از او باز خواهد داشت و هر که در این ماه، یتیمی را گرامی بدارد، در روز دیدار، خداوند، گرامی اش خواهد داشت و هر که در آن به خویشاوند خود نیکی کند، در روز دیدار، خداوند با رحمتش به او نیکی خواهد کرد و هر کس در آن از خویشان خود ببرد، خداوند در روز دیدار، رحمتش را از او قطع خواهد کرد. 

 

پاداش اعمال در ماه رمضان 

 

و هر کس در آن، نماز مستحبی بخواند، برای او دوری از آتش نوشته می شود و هر کس واجبی را در آن ادا کند، پاداش کسی را دارد که هفتاد واجب را در ماه های دیگر، ادا کرده است و هر کس در آن بر من زیاد صلوات بفرستد، خداوند در روزی که وزنه اعمال، سبک می شود، وزنه اعمال او را بیفزاید و هر کس در آن، آیه ای از قرآن تلاوت کند، پاداش کسی را دارد که در ماه های دیگر، ختم قرآن کرده است. 

 

درهای بهشت در ماه رمضان باز است 

 

ای مردم! در این ماه، درهای بهشت باز است. پس از پروردگارتان بخواهید که آن را بر شما نبندد؛ و درهای دوزخ، بسته است. پس از پروردگارتان بخواهید که آن را بر شما نگشاید و شیطان ها دربندند.پس از پروردگارتان بخواهید که آن ها را بر شما مسلط نکند. 

 

برترین کار در ماه رمضان 

 

من برخاستم و گفتم:ای پیامبر خدا! برترین کارها در این ماه چیست؟ فرمود: ای ابوالحسن! برترین کارها در این ماه، پرهیز از حرام های الهی است. سپس گریست. 

 

گریه پیامبر اکرم(ص) برای شکسته شدن حرمت امام علی(ع) در این ماه 

 

گفتم: ای پیامبر خدا! سبب گریه شما چیست؟  

فرمود: « ای علی! بر این می گریم که حرمت تو را در این ماه می شکنند. گویا می بینم تو در حال نماز برای پروردگار خویشی، که نگون بخت ترین اولین و آخرین، همو که برادر پی کننده ناقه قوم ثمود است، برمی خیزد و بر فرق سرت ضربتی می زند و محاسنت، از خون سرت، رنگین می شود.  »

 

گفتم: ای پیامبر خدا! آیا در آن حالت، دینم سالم است؟  

فرمود: دینت، سالم است. 

 

ای علی(ع) روح تو از روح من است 

 

سپس فرمود: ای علی! هر کس تو را بکشد، مرا کشته است و هر کس تو را دشمن بدارد، مرا دشمن داشته است و هر کس تو را ناسزا گوید، مرا ناسزا گفته است؛ چرا که تو از من هستی، همچون جان من. روح تو ، از روح من است و سرشت تو، از سرشت من. خدای متعال، من و تو را آفرید و من و تو را برگزید و مرا برای پیامبری، و تو را برای امامت، انتخاب کرد. هر کس امامت تو را انکار کند، نبوت مرا انکار کرده است. 

 

ای علی(ع) تو وصی من هستی 

 

ای علی! تو وصی من، پدر فرزندان من، همسر دختر من و جانشین من بر امتم هستی، در حال حیاتم و پس از مرگم. فرمان تو، فرمان من است و نهی تو، نهی من است. سوگند به خدایی که مرا به نبوت برانگیخت و مرا بهترین آفریدگان قرار داد، تو حجت پروردگار بر خلق اویی و امین او بر رازش و جانشین او بر بندگانش.